Deze 5 fases doorloop je bij een burn-out


In elk moment
in elke gebeurtenis
en in elke activiteit,
in elk woord en in elke gedacht
ben je vrij om te kiezen
voor wat je werkelijk wil.
Michael Bernard Beckwith

Als mensen met een burn-out bij mij komen, is één van de eerste vragen hoe lang het herstel zal duren. Daar is uiteraard geen antwoord op want de herstelperiode is erg afhankelijk van hoe erg je er aan toe bent. De periode voor de burn-out en het niet luisteren naar de signalen, heeft vaak jaren geduurd, het is als een sluipend gif dat je langzaam maar zeker verder en verder uitgeput heeft. Dat betekent dat je tijd moet nemen om te herstellen en het sluipend gif om te vormen naar je daadwerkelijke kracht.
Iedereen ervaart zijn burn-out en het herstel ervan dus anders. De ene is na enkele maanden weer aan het werk, de ander is enkele jaren bezig met het leven met vallen en opstaan weer op te nemen. Bij het herstellen van een burn-out doorloop je verschillende fases die we in de volgende vijf fases kunnen indelen.

Fase 1: het licht gaat uit

Je stoppen slaan door, je lichaam blokkeert, je hebt geen filters meer. Je bent moe en kan niet meer. Na elke inspanning, heb je veel tijd nodig om uit te rusten. Je gaat naar de dokter die de burn-out via bloedonderzoek kan vast stellen. Je gekende handvaten van het dagelijkse leven vallen weg waardoor je je onveilig kan voelen. Het enige wat je kan doen, zijn zaken die je lichaam en geest naar energie toe weer in balans brengen: slapen, gezond eten, bewegen, huilen, rusten, een goed gesprek, bezig zijn met je hobby’s, met wat je energie geeft. De steun en geborgenheid van je familie en vrienden toelaten en koesteren.
In deze fase is de hulp van je huisarts en andere hulpverleners er op gericht om je hierbij te ondersteunen zodat je energie kan toenemen.

Fase 2: aanvaarden
Je gaat inzien dat je voor enige tijd afwezig zal zijn op het werk en hoopt weer snel beter te worden, zodat je collega’s niet te lang meer werk hebben door je afwezigheid. Stap voor stap leer je om dit “snel beter willen worden” los te laten en te aanvaarden dat je vanzelf weer beter zal worden en hiervoor tijd nodig hebt. Je aanvaardt de burn-out en laat los dat jij zelf niet kan bepalen hoe het herstel zal lopen. Je kan iedere week een beetje meer en leert te balanceren tussen inspanning en ontspanning.
Leren accepteren kan je doen via meditatie en in de coachgesprekken zal dit het hoofdonderwerp zijn: adem en ruimte geven aan hoe het is. Juist deze acceptatie maakt dat je het gevecht tegen een snel herstel stopt en deze energie vrij komt om te rusten in hoe het is.

Fase 3: wie ben ik?
Je hebt in de jaren voor de burn-out op automatische piloot geleefd waarbij je weinig tot geen contact had met jezelf. Je leefde, werkte, winkelde, sportte, ontspande op automatische piloot. En dus niet vanuit jezelf. Na het aanvaarden van de burn-out volgt dan ook vaak de fase van een identiteitscrisis: als ik dat allemaal niet werkelijk ben wie ik dacht te zijn, wie ben ik dan wel? Wat zijn mijn talenten, waar krijg ik energie van, wat vind ik leuk, wat is belangrijk in mijn leven? Je ontdekt wat je energie kost en wat je energie geeft. Je leert jezelf werkelijk weer kennen, wat je vertrouwen, veiligheid en zelfvertrouwen verhoogt. Je gaat keuzes maken: welke mensen, activiteiten, hobby’s passen wel en niet bij mij? Welk werk past bij mij? Welke werkomgeving past bij mij? Daardoor stop je met iemand te zijn die je in wezen niet bent, wat een enorme energievreter is.
Naast de coaching rond je burn-out, is loopbaanbegeleiding dé manier om te weten te komen op gebied van werk wie je bent, wat je wil en wat je kan. Om vervolgens te beslissen wat je wil met je huidige werk of eventueel andere job.

Fase 4: zelfontplooiing
De betere periodes nemen de overhand, je hebt weer meer energie, je weet wie je bent en wat je wil. Nu kan je leren om psychisch goed voor jezelf te zorgen. Je kijkt kritisch naar je persoonlijkheid en de valkuilen waardoor je in de burn-out terecht gekomen bent. Je gaat zien hoe het komt dat plots het licht uit ging. Deze inzichten kan je vervolgens omzetten naar goede zelfzorg op emotioneel en psychisch vlak. Je leert je grenzen kennen en stellen, je leert op een gepaste wijze “neen” zeggen, je leert om te kiezen voor wat jou energie geeft en goed doet zonder je schuldig te voelen.
Samen met je coach leg je deze zaken bloot en leer je met vallen en opstaan om jezelf te ontplooien en vorm te geven in het dagelijkse leven.

Fase 5: het leven na de burn-out
Het leven na een burn-out zal nooit meer zijn als voordien. Je komt in een nieuwe levensfase terecht. Een leven waarin je alles integreert wat de burn-out je geleerd heeft. Dit betekent heel concreet dat je “de tering naar de nering zet” en keuzes maakt naar een leven dat bij jou past. Het kan ook daadwerkelijk zo zijn dat je bepaalde zaken die je vroeger wel deed, nu niet meer kan.
Het allerbelangrijkste is dat je je goed voelt en zaken doet waar je blij van wordt. Vaak hoor ik mensen zeggen dat de burn-out een geschenk is en daardoor nu oprecht gelukkig en zichzelf zijn.

Reacties zijn gesloten.