Burn-out coaching bij Solluna

Leef jij vanuit je innerlijke kracht en leef je vitaal?

Of herken jij je in één van deze uitspraken:

  • Ik voel me futloos, prikkelbaar en opgebrand en wil terug vol energie leven.
  • Ik ervaar veel stress op mijn werk. Als het zo verder gaat, beland ik misschien in een burnout.
  • Als ik thuis kom van het werk ben ik vaak moe, maar ik weet niet hoe ik terug energie krijg.
  • Ik ervaar regelmatig spanningsklachten door te veel stress, en weet niet hoe ik dit kan veranderen.
  • Ik kan me niet meer concentreren en werk uren aan één taak of krijg het niet afgerond.
  • Mijn hoofd slaat op hol als ik verschillende deadlines moet halen en verlies dan de controle.
  • Echt ontspannen lukt niet meer, mijn boog lijkt altijd gespannen te staan. Burnout?
  • Mijn lichaam zegt “stop” en ik wil met een professionele aanpak er leren naar luisteren.

Welkom! Dan ben je hier aan het juiste adres voor stress- en burn-out coaching.

Ik ben Annemie Peeters. Sinds 2006 werk ik als coach en psychotherapeut. Ik heb reeds honderden mensen met een burn-out begeleid om thuis te komen bij zichzelf en om te leven vanuit wat hen inspireert en bezielt.

Veel van mijn klanten willen leven vanuit hun hart, vanuit wat hen bezielt, vanuit wat hun leven zin geeft. Ze willen hierbij contact maken met zichzelf en trouw zijn aan zichzelf. Zo willen ze hun uniek zijn leven in hobby’s, relaties, werk en het dagelijkse leven. Er is niets zo rijk en zo vervullend als te leven in ontspanning met jezelf en het leven. Dan ervaar je je als een blij en gelukkig mens. Dan ben je weerbaar om met de uitdagingen van het leven om te gaan.

Weet je … het leven is te mooi om niet geleefd te worden. Het mooiste geschenk dat je kan geven aan de wereld is wie jij werkelijk bent.

Welk geschenk wil jij aan de wereld geven?

Ik help alle mensen met stress of burn-out om thuis te komen bij zichzelf en te leven vanuit wat hen bezielt.

Ik schrijf hiervoor gratis talentsleutels. Schrijf je hiervoor in via het aanmeldformulier en ontvang de talentsleutels tweemaandelijks rechtstreeks in je inbox.

Wil jij graag vitaal in het leven staan? Dan kijk ik uit naar jouw verhaal.

Maak een afspraak voor een gratis kennismakingsgesprek! Wil jij thuis komen bij jezelf en leven vanuit wat jou bezielt?

Aarzel niet en maak een afspraak voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek voor burn-out coaching waarin we bespreken wat ik voor jou kan betekenen. Stuur een mail naar annemie@solluna.be of bel me op 0495 43 47 15 en vertel me wat je in je leven wil veranderen.
Van harte welkom!

Annemie

Wat is een burn-out?

Burn-out is in de meeste gevallen het eindstadium van een jarenlange overbelasting op het werk. Je hebt jarenlang met hart en ziel gewerkt en komt tot het besluit dat je er te weinig voor terug krijgt. Je hebt het gevoel dat je niet beloond wordt voor al je gedane inspanningen. Daardoor daalt je motivatie om te werken onder het nulpunt. Je bent opgebrand, uitgeblust, uitgeput en leeg.
Wil dat zeggen dat je een burn-out krijgt omdat je het werk niet goed doet of dat je onbekwaam bent? Neen, vaak juist integendeel. Vaak ben je juist een hele goede werkkracht. Je komt in een burn-out terecht omdat je een hele plichtsbewuste medewerker bent die altijd gemotiveerd en gedreven is en juist voor jezelf de lat altijd heel hoog legt.

Hoe een burn-out herkennen?

Mensen met een burn-out vertonen volgende kenmerken:

  • Je merkt veranderingen in je gevoel en gedrag. Je bent al enkele maanden veel moe, slaapt slecht, bent prikkelbaar, voelt je emotioneel labiel, piekert veel, voelt je gejaagd.
  • Je bent lichamelijk uitgeput. Bij een burn-out heb je te lang uit je reserves geput en ben je lichamelijk volledig uitgeput.
  • Je kan stressoren niet meer hanteren. Je hebt het gevoel de controle te verliezen bij het hanteren van stressfactoren en verliest de grip. Je kan de stress niet meer aan.
  • Je bent emotioneel uitgeput als gevolg van menselijke interactie. Deze interactie is een belangrijke factor in het ontstaan van een burn-out. Dat betekent dat hard werken an sich geen risico hoeft te zijn, het gevoel echter erg je best te moeten doen wel. Bij dit gevoel, je best doen voor bijvoorbeeld je manager, is er sprake van menselijke interactie.
  • Je engagement en motivatie nemen af. Je wordt cynisch en afstandelijk. Je voelt je niet meer gemotiveerd of geëngageerd en neemt daardoor afstand van het werk, je klanten, collega’s. Dit komt er als de burn-out heeft toegeslagen. In de periode voor het ontstaan van de burn-out ben je juist lang overbetrokken geweest, heb je hoge verwachtingen en idealen en heb je hard gewerkt. Als deze verwachtingen niet blijken uit te komen slaat de overbetrokkenheid om in cynisme, depersonalisatie en afstandelijkheid waarbij werk en collega’s als negatieve objecten worden gezien.
  • Je hebt het gevoel dat je professioneel faalt. Je twijfelt aan het nut van je werk en hebt het gevoel dat je het werk niet meer goed kan. Dat laatste komt wellicht omdat je je zo overbelast voelt waardoor je je niet meer kan concentreren en meer fouten maken. Er is een gevoel van ontoereikendheid, je kan het gevraagde niet meer aan. Deels zal er sprake zijn van een echte achteruitgang van vaardigheden (zoals verminderde concentratie, verminderde energie) en deels zal de persoon met de burn-out alleen maar zelf denken dat hij tekort schiet.
  • Je hebt allerlei lichamelijke klachten zoals vermoeidheid, spierpijn, nekpijn, rugpijn, veel ziek.

Vergelijking burn-out met andere aandoeningen

Er wordt in de volksmond al snel van burn-out gesproken. We mogen burn-out echter niet verwarren met overspannenheid en stress.

Overspannenheid

Overspannenheid is het gevoel voortdurend gespannen te zijn, terwijl bij burn-out sprake is van uitgeblust te zijn. In een overspannen toestand heeft de persoon vaak rusteloos gedrag en verhoogde emotionaliteit en het is van kortere duur dan een burn-out. Overspannenheid kan wel leiden tot een burn-out.

Stress

Verder moet een burn-out worden onderscheiden van stress. Stress is de algemene
fysiologische reactie van het lichaam waarbij er verhoogde activiteit en waakzaamheid is.
Stress kan van korte duur zijn en het kan langer duren, maar het heeft altijd een tijdelijk karakter, terwijl een burn-out ook na een week vakantie niet overgaat. Stress speelt wel een rol bij het ontstaan van een burn-out.

Wat zijn de symptomen van een burn-out?

Lichamelijk

• Je kan moeilijk inslapen en doorslapen, of je bent nog doodmoe bij het ontwaken.
• Je voelt je steeds moe en hebt geen energie.
• Je hebt last van:
o duizeligheid of hartkloppingen.
o hoofdpijn of buikpijn.
o maag- en darmproblemen.

Geestelijk

• Je bent niet meer gemotiveerd op je werk.
• Je voelt je gefrustreerd.
• Je zelfvertrouwen kwijnt weg.
• Je voelt je lusteloos.
• Je hebt concentratieproblemen.
• Je voelt je angstig.

Gedrag

• Je bent onverschillig.
• Je zondert je af.
• Je wordt cynisch.
• Je reageert agressief.
• Je werkt minder efficiënt en maakt meer fouten.
• Je gaat meer roken, alcohol of drugs gebruiken.

Wat kan ik zelf doen bij een burn-out?

Kies voor jezelf

Je hebt veel te lang je eigen behoeften genegeerd. Tijd om voor jezelf te zorgen. Burn-out is een signaal dat je voor jezelf moet kiezen.

Aanvaard hulp

De steun van je partner, gezin en vrienden zijn belangrijk als je een burn-out hebt. Laat hen toe om te helpen en je uit je isolement te halen.

Bouw energie op

Maak een lijstje van activiteiten die je graag doet en die je energie geven. Doe elke dag minstens één van deze activiteiten en bouw zo je energie terug op.

Beweeg

Ook al voel je je doodmoe, tracht elke dag te wandelen of te fietsen. Drijf langzaam je fysieke activiteiten op tot een normaal niveau.

Eet gezond

Je lichaam heeft de energie uit gezonde voeding nu meer dan ooit nodig.

Ontspan

Een burn-out wordt veroorzaakt omdat je gebukt ging onder te veel stress. Zorg voor ontspanning door ademhalingsoefeningen of relaxatie-oefeningen.

Rust en slaap

Zorg voor voldoende rust en slaap. Ga op tijd naar bed en doe een middagdutje als je daar behoefte aan hebt.

Pieker minder

Piekeren vreet energie. Beperk daarom het piekeren in tijd en doorbreek het bewust. Schrijf op waarover je piekert zodat je er een beeld over krijgt. En los in kleine stappen je problemen op.

Wees assertief

Leer op tijd ‘nee’ zeggen zodat je in de toekomst niet snel weer je grenzen overschrijdt.

Wil je leven vanuit je innerlijke kracht en vitaal door het leven gaan? Schrijf je dan hier onder meteen in voor de gratis e-cursus en ontdek welk werk op je lijf geschreven is.

Heb je de e-cursus helemaal doorlopen en wil je met de resultaten meteen aan de slag? Meld je via annemie@solluna.be aan of bel me meteen op 0495 43 47 15 voor een gratis kennismakingsgesprek voor burn out coaching.