Absoluut niets doen is goed voor je productiviteit

foto talent 47
Luieren is ook een werkwoord.
David Allen

Ben jij ook zo bang om als eerste je computer af te zetten en vroeger naar huis te gaan dan je collega’s? Of durf je niet door het raam zitten staren? Of wat met je pen zitten spelen? Dan heb ik goed nieuws: het is geen goed idee om te veel te werken. Niets doen, bevordert je productiviteit.

Dit zegt David Allen, de auteur van hét productiviteitsbevorderend boek “Getting things done”. Hij verduidelijkte onlangs in een interview dat zijn vijfstappenplan niet alleen draait om eindeloze checklists te volbrengen, maar ook om soms resoluut te besluiten helemaal niets te doen.
Allen formuleerde in zijn bestseller “Getting Things Done” vijf stappen om je productiviteit te bevorderen:
1. haal het uit je hoofd (maak lijstjes)
2. concretiseer (wat moet er precies gebeuren?)
3. organiseer (welke stappen ga je ondernemen?)
4. reflecteer (evalueer continu hoe je werk)
5. engageer (just do it)

Na het doorlopen van deze vijf stappen zou je volgens Allen exact weten wat je moet doen en hoe je dat best aanpakt, zodat je niet meer kan verdwalen in het moeras van te veel dingen tegelijk willen aanpakken. Inderdaad een handig hulpmiddel om focus te houden en zaken efficiënt gedaan te krijgen.

Sweet, sweet nothing
Nu blijkt dat we Allen massaal verkeerd begrepen hebben, want productief zijn draait niet alleen om stuk voor stuk al je lijstjes afwerken. Soms moet je ook gewoon echt dringend de batterijen opladen door helemaal niéts te doen en moet je dus “rust” beschouwen als een in te plannen actie die even belangrijk is als alle andere puntjes op je to-do-lijst.
“De basisvoorwaarde om mijn methode toe te passen, is dat je jezelf ook volledig kan wijden aan niets doen. Hoe goed kan je werkelijk niets om het hoofd hebben?” zegt David Allen.
Let op: die rust moet je volgens Allen wel nog steeds verdienen. “Als je nog steeds dringend nieuwe luiers moet gaan kopen, kan je niet ten volle focussen op je dagdroomsessie of dutje. Net zoals tijdens andere taken mag je niet afgeleid zijn tijdens dat niets doen.” Eerst dus je lijstje met de dringendste to do’s afwerken en dan een tijdje ongestoord genieten van welverdiende rust.

Bron: Weekend Knack

Hoe ga jij dit toepassen op je werk?
Af en toe een pauze nemen en niets doen, is dus goed voor je productiviteit. Met voortdurend rennen en stressen verlies je zicht op wat je aan het doen bent en op wat er toe doet: je behoefte om geregeld een time-out te nemen, tot rust te komen en je geest verfrissen.
Neem eens even de tijd om te brainstormen over hoe jij dit “niets doen” kan inlassen in je werkdag. Waarvan kom je tot rust? Wat heb jij nodig om pauze te nemen? Een babbel met een collega, een wandeling, genieten van een kop koffie, even dagdromen, een dutje, even alleen zijn.
Overloop concreet je werkdag en plan in wanneer je een pauze neemt. Neem deze pauze, doe wat je nodig hebt en geniet er met volle teugen van!

Reacties zijn gesloten.